برج های خنک کن مورد استفاده در نیروگاه از لحاظ فرم کلی تفاوت های قابل توجهی با سایر برج های خنک کننده دارند. طراحی بدنه این برج های خنک کن با فرم ونتوری، موجب می گردد جریان هوای طبیعی از قسمت پایین به برج وارد شده و از قسمت بالایی خارج گردد. سوالی که برای بسیاری از افراد پیش می آید دلیل ابعاد بسیار بزرگ این برج ها و هزینه بالای ساخت آن است. دلیل بزرگ بودن سازه کولینگ تاور های نیروگاه همانگونه که بیان شد بهره گیری از جریان طبیعی هوا و کاهش هزینه استفاده از فن و جریان اجباری است. همچنین باید توجه داشت که بالا بودن ارتفاع خروجی این نوع برج خنک کننده، به استفاده از باد و نیز فشار و دمای هوای کمتر می انجامد، بدین ترتیب با کاهش و بعضا حذف قطعات متحرک، علاوه بر بالا رفتن عمر برج خنک کن نیروگاه، هزینه مصرف برق و تعمیرات نیز به شدت کاهش می یابد.

در برخی از طراحی ها، در قسمت ورودی هوا فن هایی نیز تعبیه می گردد تا درصورت کافی نبودن جریان طبیعی هوا، با ایجاد جریان اجباری موجب خنک شدن بیشتر سیال شوند.

کولینگ تاور نیروگاه از لحاظ نحوه خنک کاری به دو حالت کلی تقسیم می گردند

1- برج های خنک کننده نیروگاهی هوا خنک (برج خنک کن نیروگاه خشک) : این نوع برج های خنک کن دارای رادیاتورهایی در قسمت ورودی می باشند که با جریان هوای عبوری، آب داخل آن خنک می شود. این حالت باعث می شود سیال خنک شونده (آب) با هوا در ارتباط نباشد و مصرف آب در اثر تبخیر در حد صفر باقی بماند.

2- برج های خنک کننده نیروگاهی آب خنک (کولینگ تاور نیروگاه مرطوب) : در این نوع برج خنک کن آب مانند کولینگ تاور صنعتی توسط کانالها و نازل ها پاشیده می شود و پس از برخورد با هوای ورودی و خنک شدن دوباره به مدار بر می گردد.

در این حالت به دلیل تبخیرآب در گردش، مصرف آب نسبتا بالا خواهد بود.

شرکت آراکو - محمد قربانعلی بیک

طراحی، شبیه سازی و تامین برج خنک کننده مدار بسته و ایرکولر

مشاوره در خصوص کاهش مصرف آب کولینگ تاور  

پیاده سازی سیستم آنلاین مانیتورینگ برج خنک کن

شماره تماس مستقیم : 09124780268   

شماره تماس شرکت :02166595231 -02166561974

www.araco.ir

info@araco.ir